27 februari - 14 mars 2004
Det är vanliga vardagsting som Berlinkonstnären Roland Stratmann använder i sitt arbete. I hans installationer återfinns dagstidningar, porslinstallrikar, vaser och prydnadsföremål, eller helt enkelt kartonger från stormarknaden. Ur ett ovanligt perspektiv presenterar Stratmann dessa objekt, förvandlade och förflyttade till ett nytt sammanhang.
På Ålgården, konstnärernas galleri i Borås, visas den viktiga sviten ”Mobil trädgård” som gjordes mellan 1995 och 2000. Denna svit är en hyllning till mattans kulturhistoriska utveckling, vars ursprungliga avsikt var att avbilda paradiset och skildra den persiska trädgården, och skapade vad som då kunde antas vara en mobil trädgård. Samtidigt tematiserar Stratmann, bl.a. genom överlagringar, den informationsförlust som är resultatet av att nedärvda symboler överförs till bildspråk.
På väggarna finns stora pappersarbeten, som ser ut som mattor, och upp och ner ifrån taket hänger keramikharar som visar vägen genom utställningen. I pappersarbetenas dubbla lager har spår och tecken skurits ut, vilket ger framställningen en berättande karaktär. De hängande ”mattorna” är gjorda med en fotografisk gummitrycksmetod, ett förfarande som har sina rötter i 1800-talets fotografiska teknik. Med lack och flera färglager gjorda med akvarellfärg, gummi arabicum och en ljuskänslig emulsion uppnås ett bildmässigt och textilt uttryck. Det är nödvändigt att ta sig en närmare titt för att inse att det här rör sig om fotografi och inte äkta mattor.
www.rolandstratmann.de