2 april - 18 april 2004
Annika Rydenstam föddes 1951 i Boden, men familjen flyttade söderut och hon växte upp i Uddevalla. Efter gymnasiet gick hon på Konstfacksskolan i Stockholm. Bland lärarna fanns Olle Adrin, Birgit Ståhl Nyberg, Leif Nylen, Peter Cornell. Livliga debatter om konst och politik präglade den miljö där hennes konstnärskap grundlades. Efter skolan i Stockholm flyttade hon runt en del, hamnade i USA en tid, och efter några år i bland annat Hälsingland bosatte hon sig tillsammans med sin man Krister Lindell i Malmö.
Sedan 1984 är de bosatta i Göteborg och Annika har numera sin atelje i Klippans industriområde, nästan rakt under Älvsborgsbron. Det är en stimulerande omgivning med många småföretag av olika slag och hantverkare som kan hjälpa till att bocka en plåt till en gjutform för betong om det behövs.
Annika Rydenstam är en bildskapare som väljer material som passar för ändamålet. Eller så målar hon helt enkelt med acryl. Teman som ofta förekommer i hennes bildvärld är fåglar och hus med varierande uttryck och i skiftande kombinationer. Bilderna/motiven uppstår ibland ur minnesfragment som etsat sig fast i huvudet och som under arbetet i ateljen återuppstår i form av ett collage, en målning eller ett objekt.
Under alla år har hon arbetat med textila inslag och broderier men hon kan inte sorteras in under beteckningen textilkonstnär. Just mötet mellan olika material framstår som en del av berättelsen och poängen i hennes bilder. Ofta använder hon någon form av motsättning som utgångspunkt för sitt arbete. Det kan exempelvis vara begrepp som mor och far eller liten och stor. Föremål med en intressant form hamnar i nya sammanhang. Ett av de verk som visas på utställningen är ”Syskon” som består av två udda småskidor. Ett annat är ”Adam och Eva” – en åra och en skida-redskap med vatten som gemensamt element att färdas genom.
Annika fick 2003 Västra Götalandregionens arbetsstipendium.